نکات نگهداری فرش ماشینی

فرش ماشینی هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. نگهداری اصولی از فرش، عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. فرش‌ها وسایل گران‌قیمت هر خانه‌ای هستند و لازم است برای افزایش طول عمر و حفظ زیبایی آنها اصول نگهداری و مراقبت از فرش‌ها را بدانید.
این اصول بسیار ساده هستند و از لحظه ورود فرش به خانه شما شروع می‌شود و تا پایان عمر یک فرش ادامه پید امی‌کند، اما در صورتی که در انجام آنها اشتباهی صورت گیرد ممکن است خسارت جبران‌ناپذیری به فرش وارد کرده و عمر مفید فرش را کاهش دهد.
اولین نکته مربوط به محل استفاده فرش می‌باشد.
سطحی که فرش روی آن پهن می‌شود تاثیر زیادی روی عمر فرش دارد. سطح زیر فرش باید خشک و عاری از هرگونه رطوبت باشد، زیرا رطوبت باعث پوسیدگی فرش می‌شود، منظور از پوسیدگی فرش، پوسیدگی الیاف داخلی فرش است؛ الیافی مانند پنبه و جوت که به عنوان الیاف تار و پود فرش مورد استفاده قرار می‌گیرند بیشتر در معرض پوسیدگی قرار دارند.
در صورت امکان اشیاء سنگین مانند مبل، کمد، میز تلویزیون، میز ناهارخوری و... را روی فرش قرار ندهید، قرار دادن این اشیا روی فرش باعث می‌شود که الیاف فرش خاصیت بازگشت‌پذیری خود را از دست بدهند و به مرور زمان جای قرار گرفتن پایه‌ی این اشیا به صورت فرورفتگی روی فرش باقی بماند، اما در صورتی که مجبور به این کار هستید، در زیر پایه این وسایل از یک قطعه فوم فشرده یا موکت چند لایه استفاده کنید و به صورت دوره‌ای محل قرارگیری این وسایل را تغییر دهید.
محل قرارگیری فرش را طوری انتخاب کنید که در معرض تابش مستقیم نور آفتاب نباشد، نور آفتاب به مرور زمان باعث تغییر در رنگ فرش و کم شدن کیفیت تار و پود آن می‌شود، اما اگر محل قرار گرفتن فرش طوری است که نمی‌توان از تابش مستقیم نور آفتاب به آن جلوگیری کرد، توصیه می‌شود از پارچه به عنوان روفرشی استفاده کنید.
فرش را پس از مدتی استفاده، سر و ته کنید. این عمل باعث می‌شود که پاخور تمام نقاط فرش به یک اندازه باشد و کل فرش به طور یکسان ساییده شود.
سایز فرش‌ها را طوری انتخاب کنید که هم‌اندازه یا کمی کوتاه‌تر از محل استفاده باشد.
نکته بعدی مربوط به نحوه جارو کردن فرش است.
گرد و غبار یکی از خطرناک‌ترین دشمنان سلامت فرش است، جاروکردن فرش ماشینی یک کار رایج در خصوص پاک کردن فرش از گرد و غبار است. استفاده از جاروبرقی بهترین گزینه برای تمیز کردن فرش است، اما برای استفاده از آن باید نکاتی را مد نظر قرار داد، جاروبرقی را در جهت خاب فرش استفاده کنید، استفاده از جارو در جهت‌های مختلف روی فرش سبب می‌شود جهت نخ خاب فرش به صورت نامنظم درآید و فرش ظاهری نامرتب پیدا کند. استفاده از جاروی دستی به جای جاروبرقی علاوه بر این‌که گرد و غبار را به خوبی پاک نمی‌کند از طرفی به مرور زمان باعث ساییدگی سطح فرش می‌شود.
نحوه شستشو از نکاتی است که در خصوص نگهداری فرش باید به آن توجه ویژه‌ای شود.
قبل از شستشوی فرش حتماً آن را گردگیری و لکه‌گیری کنید و سپس نسبت به شستشو اقدام کنید. لکه‌هایی مانند روغن و یا آدامس اگر قبل از شستشو تمیز نشوند، ممکن است بعد از شستشو به سطح بیشتری از فرش آسیب بزنند. شستشوی فرش معمولاً به دو صورت انجام می‌شود. اگر قصد دارید فرش را در خانه بشویید بهتر است از شامپوفرش استفاده کنید، به این صورت که محلول شامپوفرش را با اسفنج روی فرش بکشید و سپس با یک دستمال مرطوب فرش را تمیز نمایید. توجه داشته باشید که پس از اتمام کار مطمئن شوید که رطوبتی در فرش باقی نماند. همچنین برای شستشو می‌توانید از صابون هم استفاده کنید. برای سفید کردن ریشه‌های فرش هرگز از مواد سفید کننده استفاده نکنید زیرا این مواد باعث پوسیدگی سریع ریشه‌ها می‌شوند. اگر قصد ندارید فرش‌ها را خودتان بشویید یهتر است این کار را به شرکت‌های معتبر بسپارید. بهترین زمان برای شستشوی فرش اواخر فصل بهار و فصل تابستان است.
در خصوص نگهداری فرش به نکات زیر نیز باید توجه داشت.
برای جابجایی یا انبار کردن فرش حتماً باید آنرا به صورت رول پیچید و از تا کردن فرش باید پرهیز کرد.
معمولاً ریشه‌های انتهای فرش به سرعت کثیفی را به خود جذب می‌کنند، برخی برای حفظ تمیزی ریشه فرش‌ها را با چسب‌های پهن بی‌رنگ می‌پوشانند اما باید توجه داشت که مواد شیمیایی موجود در چسب‌ها ممکن است به الیاف ریشه‌ها صدمه بزنند.
گلدان‌های طبیعی را مستقیم روی فرش نگذارید، زیرا آب حاصل از سرریز شدن آن موجب پوسیدگی فرش می‌شود.
چنانچه به هر دلیل صدمه‌ای به فرش وارد شد باید سریعاً نسبت به ترمیم و رفوی آن اقدام شود، زیرا تعلل در این کار باعث می‌شود پوسیدگی یا پارگی به تدریج بیشتر شود و کار ترمیم فرش مشکل‌تر شود.

نوشته های اخیر

سبد خرید